پروژه ,پایان نامه , تحقیق , کارآموزی و .....

پروژه و پایان نامه , کار تحقیقی پاورپوینت و مقالات دانشجویی

اطلاعیه فروشگاه

کلیه محصولات فروشگاه تست شده اند .در صورت هرگونه مشکل می توانید با اینجانب تماس حاصل فرمائید.ضمناً در صورت نارضایتی کل مبلغ پرداختی قابل بازگشت می باشد.در صورت هرگونه سوال می توانید با ما تماس بگیرید. تلفن تماس : 09178424832 مجید انصاری

مقاله رشته معماری با عنوان\" سیر تحول خط و خوشنویسی در تمدن اشکانیان و ساسانیان\"

مقاله  رشته معماری  با عنوان" سیر تحول خط و خوشنویسی در تمدن اشکانیان و ساسانیان"  به صورت فایل ورد(17صفحه) و قابل ویرایش می باشد.

بصورت کامل و همراه چکیده و فهرست مطالب و عکس های مختلف و کار شده در قالب مقاله همایشی  می باشد.مقاله کار شده توسط اینجانب می باشد و در هیج سایت دیگری نمی باشد.بصورت کاملا تخصصی و با  استفاده از کتب معماری زیاد و زیر نظر تخصصی کارشناسان معماری کار شده است.

 

جهت استفاده دانشجویان عزیز رشته معماری

چکیده :

هدف از پژوهش حاضر سیر تحول خط و خوشنویسی در تمدن اشکانیان و ساسانیان می باشد. خط در دوره ی ساسانیان و اشکانیان بیشتر شامل دبیره های بوده اند که این دبیره‌ها گرچه اصل و ریشه‌ای یکسان و شباهت‌هایی با هم دارند، تفاوتشان به حدی‌است که جداگانه از آنها یاد شود. خط رسمی دوران ساسانی، خط پهلوی بوده‌است. این خط از ویرایش خط پارتی(اشکانیان) ایجاد شده‌است. در این تحقیق از روش کتابخانه‌ای یا اسنادی استفاده شده است. در این روش محقق از مهم‌ترین ابزار خود یعنی فیش برداری استفاده می‌کند. روش تحقیق در این پژوهش کتابخانه ای می باشد.ابزار گردآوری اطلاعات نیز کتابهای معتبر خارجی و ترجمه کتابهای خارجی و همچنین پایان نامه ها و مقالات ایرانی و ترجمه مقالات خارجی می باشد .در ضمن در بعضی موارد از مطالب سایت های اینترنتی نیز به عنوان منابع کسب اطلاعات استفاده شده است.

نتایج تحقیق حاکی از آن است که بررسی تاریخ خط و خوشنویسی مشخص می‌کند که کتیبه‌های نوشته‌شده در دوران باستان توسط خوشنویسان آن عصر نوشته شده و خوشنویسی در میراث کهن ایرانی نیز وجود داشته است.خط اصلی دوران ساسانی در ایران پهلوی متاخر و  خط پهلوی ساسانی پس از چند دهه از پایان فرمانروایی ساسانی در ایران رو به اضمحلال رفت. براساس مطالعات انجام‌شده روی نوشته‌های به‌جای مانده بر سکه‌های ساسانی دو نوع خط منفصل و متصل را می‌توان در کتیبه‌ها و همچنین بر سکه‌های باستانی به جای مانده از آن دوران مشاهده کرد.با داوری از روی یافته های مکتوب و پژوهش های زبانشناسیک می توان گفت که در دولت پارت ها(اشکانیان) روی هم رفته سه زبان اصلی مختلف در کنار هم (موازی با هم) رایج بود: یونانی، پارتی  و آرامی.

کلیدواژگان : خط ، خوشنویسی ،دین دبیره ، خط پهلوی ، پارتی ، کتیبه،عصر اشکانی ،عصر ساسانی.

 

مقدمه:

خط و خوشنویسی ابداع ارزشمندی است که هم به لحاظ حفظ دستاوردهای فکری و هنری  و هم انتقال افکار و پیام های انسانی و عصر اندیشه و تمدن ثابت کرده است.سرزمینهای باستانی صاحب خط و خوشنویسی از تمدنهای بزرگی برخوردار بوده اند. ریشه دو خط  کلاسیک ایران یعنی پهلوی اشکانی و ساسانی  از خط آرامی ساخته شده است  و آرامی ها مردم سامی  و اجداد کلدانی های ساکن سوریه بودند و خط مورد استفاده انها عربی نبود تاریخ گواهی میدهد اعراب سابقه نوشتن و نگارش نداشتند و انچه بنام خط عربی مشهور شد ارتباطی به جامعه عرب ندارند اما با توجه به ترویج  حروف اولیه از تمدنهای نبطی و حران در سوریه و خط مسند یا حمیری در یمن با تلفیق حروف اوستایی ایران خطوطی خلق شد که بنام خط عربی شهرت یافت . ( معنوی راد ، نک ،۱۳۹۳،ص۱۴).

همزمان با شروع تمدن اشکانیان در ایران خط میخی برای نگارش زبان فارسی باستان برکتیبه هاکاربرد یافت  «احتمالا داریوش بزرگ نخستین فردی بود که دستور اختراع آن راداد الفبای فارسی باستان از الفبای اکدی و آن از الفبای سومری اقتباس شده است استفاده از خط و زبان فارسی باستان به همراه خط و زبان آرامی در تمام دوره هخامنشی به عنوان خط و زبان رسمی بکار رفته است(همایون ، فرخ ،۱۳۸۴، صفحات۱۵۰ تا ۱۵۳). و به این نحو خط آرامی به عنوان خط نگارشی این دوره باعث اختراع خط و الفبای سطرنجیلی ( سریانی ) در منطقه سوریه کهن پهلوی اشکانی و پهلوی ساسانی  در ایران و متعاقباً رواج  در مناطق تابعه آن  گردید. در این متن با توجه به مطالب  تحقیقاتی پزوهشگرانی که نامشان در فهرست منابع امده است سیر تحول  خط و خوشنویسی در دو عصر اشکانیان و ساسانیان مورد بررسی قرار می گیرد .

خط و خوشنویسی در دوره‌ی ساسانیان

ساسانیان که خود زرتشتی بودند، بر آن شدند که اوستا کتاب مقدس و دانشنامه‌ی بزرگ آن زمان را به کامل‌ترین و بهترین خط بنویسند. اما چنین خطی وجود نداشت! همه‌ی خط‌ها یا پر از نقص بودند، یا برای نوشته شدن زبان‌های بیگانه خوب بودند. از این روی بود که خردمندان و دانشمندان آن زمان گرد هم آمدند و دگرگونی‌های بسیاری در خط پارسی میانه یا پهلوی پدید آوردند و خط اوستایی را ساختند. این خط چهل و چهار حرف دارد و یکی از کامل‌ترین و ساده‌ترین خط‌های جهان است. حرکات و اعراب نوشته می‌شود و هیچ لغتی را نمی‌توان بیش از یک جور خواند. حروف به هم چسپیده نمی‌شود و خواندن و نوشتن آنها گرفتار پیچیدگی‌های بیهوده نمی‌گردد. هر کسی می‌تواند با حداکثر صرف یک هفته وقت این خط را یاد بگیرد و باسواد شود. البته این خط همچنان تنها برای نوشتن و خواند اوستا به کار رفت و خط رسمی ایران همچنان پهلوی بود.( راهجیری، علی،۱۳۴۹، ص۲۹).

   مانی، بنیانگذار دین مانی‌گرایی نیز در دوره‌ی ساسانی خط تازه‌ای اختراع کرد. پیروان دین جهانی او که در سه قاره‌ی جهان زندگی می‌کردند، این خط و چندین خط دیگر را هم به کار می‌بردند. از آن‌جایی که مسیحیان در ریشه‌کن کردن دین او در اروپا و آفریقا از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کردند و ساسانیان نیز در خود ایران کاری شبیه به مسیحیان را پیشه کردند، این خط نیز از رواج افتاد. اما سندهای بسیاری به این خط به ویژه در خاک چین به دست آمده است.



پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 4,900 تومان
نمایش لینک دانلود پس از پرداخت هزینه
توجه: خرید کمتر از 10,000 تومان مشتری گرامی ، برخی بانک ها از جمله بانک ملت اجازه خرید اینترنتی با مبلغ کمتر از 10000 تومان را نمی دهند باتوجه به قیمت این محصول اگر در پرداخت مشکلی داشتید از کارت سایر بانک ها برای پرداخت استفاده کنید.
ایمیل
موبایل
کمک به هزینه درمان بیماران سرطانی
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
khat-va-khoshnevisi-ashkani-va-sasani_1739415_9120.zip928.6k